«عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی
سرخط خبرها

داستان‌هایی از ذهن آشفته انسان امروزی | گپی با نویسنده «گالری یک ذهن درهم» درباره این مجموعه داستان و حال و هوای آن

  • کد خبر: ۲۲۳۶۱۷
  • ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
داستان‌هایی از ذهن آشفته انسان امروزی | گپی با نویسنده «گالری یک ذهن درهم» درباره این مجموعه داستان و حال و هوای آن
«گالری یک ذهن درهم» که انتشارات سیب سرخ آن را منتشر کرده است، به لحاظ درونمایه، مفاهیم مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را شامل می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، «گالری یک ذهن درهم»، عنوان کتاب تازه نویسنده مشهدی، نوشین ایوانی است که به‌تازگی روانه بازار کتاب شده است. کتابی که انتشارات سیب سرخ آن را منتشر کرده است و به لحاظ درونمایه، مفاهیم مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را شامل می‌شود. این مفاهیم در گالری یک ذهن درهم در قالب هشت داستان کوتاه گردهم آمده است که به قول خود نویسنده بیانگر جهان‌بینی اوست.

طرح جلد کتاب نیز یکی از آثار محمود آزادنیا از مجموعه تاخت است و طراحی آن را نیز جواد علیخوییان انجام داده است. این اثر نویسنده مشهدی، در شمارگان ۳۰۰ نسخه در قطع رقعی و با قیمت ۶۵ هزار تومان منتشر شده است. مرجانه حسین‌زاده، به مناسبت انتشار این اثر، گفت‌وگویی با نوشین ایوانی انجام داده است که در ادامه پیش روی شماست.

هم‌ذات‌پنداری مخاطب با داستان‌ها

نوشین ایوانی در پاسخ به این سؤال که موقع نگاشتن این اثر چه دغدغه‌ای داشته است، بیان کرد: وقتی با یک مجموعه داستان طرفیم، نمی‌شود حرف از دغدغه زد. شاید درستش دغدغه‌ها باشد. اما به طور کل سعی داشتم به مسائلی بپردازم که بیانگر جهان‌بینی‌ام باشد. جهانی‌بینی‌ای که در چهل سال زندگی در این کشور شکل گرفته است. پس دغدغه‌هایی را شامل می‌شود که برای خیلی از خواننده‌ها ملموس است و ممکن است باعث هم‌ذات‌پنداری در آنها شود.

 ایوانی همچنین گفت: راوی داستان‌هایم، چه زن و چه مرد، داستان‌هایی را روایت می‌کنند که در درون خود این دغدغه‌ها را گنجانده‌اند. نویسنده گالری یک ذهن درهم ادامه داد: مهاجرت، اقتصاد، خرافات و ... موضوع‌هایی هستند که هر روز با آن سروکله می‌زنیم. موضوع‌هایی که روی همه ابعاد زندگی ما، حتی روی شکل‌گیری یک دنیای داستانی تأثیر می‌گذارند. پس خواه ناخواه، خیلی از نویسنده‌ها به سراغ این موضوع‌ها رفته یا می‌روند.

تنوع مضامین داستان‌های این کتاب

این نویسنده گفت: البته که هر نویسنده‌ای با توجه به همان جهان‌بینی و تجربه زیسته‌اش از منظر دیگری به این موضوع‌ها پرداخته است. من هم سعی کردم هر بار از دریچه تازه‌ای به آنها نگاه کنم. به‌طوری‌که در داستان «طلایی به سیاهی گاو» گاو عجیبی را وارد داستانم کرده‌ام که با ورودش به روستایی زندگی عادی اهالی روستا را به چالش می‌کشد.

 او با اشاره به داستانی در این کتاب با نام «گالری یک ذهن درهم» اضافه کرد: در این داستان کوتاه که نام کتاب هم از آن گرفته شده است، با کمک گوشه‌هایی از نمایشنامه معروف مکبث، به سراغ زنان و مشکلاتی که عده‌ای با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند، رفته‌ام.

 ایوانی با اشاره به داستان کوتاه «تکه‌های گمشده ماه» گفت: در این داستان هم از آدم‌هایی استفاده کردم که در جزیره‌ای در پی خود می‌گردند. یا برای رساندن مقصودم در داستان «شکار در شوره‌زار» پای خواننده را به شوره‌زاری باز کردم که انگار همه جانداران آن با تتمه نیروی خود به دنبال بقا هستند. در داستان «مغز‌های مه‌گرفته» مه را آوردم که باعث شده کوهنوردان حتی نتوانند جلوی پای خود را ببینند.

ملغمه‌ای از مسائل مختلف

نوشین ایوانی بیان کرد: انتخاب اسم گالری یک ذهن درهم اشاره به همین تنوع موضوعی دارد و اینکه انسان امروزی و مدرن ذهن آشفته‌ای دارد و ملغمه‌ای از مسائل مختلف است. این نویسنده درباره طرح جلد این کتاب گفت: طرح جلد هر کتاب از نگاه من یکی از مسائل خیلی مهم درباره آن کتاب است.

چون به‌نظرم اولین چیزی که مخاطب را جذب می‌کند و قلابی می‌شود برای مخاطب، طرح جلد است. برای همین با وسواس زیادی به این مقوله پرداختم و از کمک خیلی از دوستان هم بهره بردم و در این راه با یکی از هنرمندان نقاش خوب کشورمان محمود آزادنیا آشنا شدم و این آشنایی به انتخاب یک نقاشی بی‌نظیر از مجموعه تاخت این هنرمند برای طرح جلد کتابم منجر شد.

ایوانی با اشاره به تأثیر انجمن‌های داستانی و شب‌های داستان بر کتاب‌ها اظهار کرد: طی چند سال گذشته شاهد چاپ کتاب‌های خوبی بوده‌ایم که از دل این انجمن‌ها بیرون آمده‌اند. دلسوزانی در رأس این انجمن‌ها هستند که باعث پاگیری و قوت این انجمن‌ها می‌شوند به عنوان نمونه حسین عباس‌زاده در مشهد یکی از داستان‌نویسان جوان و خوب است که برای حمایت و کمک از نویسندگان جوان و برجای ماندن این جلسات داستان، کمک‌ها و تلاش‌های بی‌دریغی در این محافل دارند که امیدوارم به تعداد این جلسات داستان‌نویسی اضافه شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->